Historia

Korzenie naszej firmy sięgają początku lat 80, kiedy to zrodził się pomysł stworzenia przedsiębiorstwa transportowego. Kilka lat przepracowanych w Łódzkim MPK,  pozwoliły nabrać doświadczenia w transporcie oraz poznać mechanikę autobusów, które w tamtych czasach należały do dość awaryjnych.

W 1984r. pierwszym środkiem transportu w naszej firmie był Jelcz 043 w wersji turystycznej, potocznie zwany “Ogórek”. Był to autobus produkcji Polsko-Czechosłowackiej. Nadwozie wysoko pokładowe pozwalało przewozić 42 pasażerów na miejscach siedzących oraz 10 na dodatkowych siedzeniach rozkładanych. Ponieważ podpodłogowe bagażniki były niewielkie, do przewozu bagażu pasażerów przewidziane zostały wewnętrzne półki umieszczone nad oknami bocznymi oraz bagażnik dachowy (w późniejszych seriach już go nie montowano). Silnik umieszczony był w przedniej części pojazdu nad osią kół przednich, który wspomagał ogrzewanie w części pasażerskiej.

bus1

W 1987r. powstał pomysł na nazwę firmy. Oficjalnie od 1988r. przedsiębiorstwo transportowe funkcjonowało pod nazwą STOKERS. Aktualnie w barwach naszej firmy zarejestrowane były dwa autobusy marki Jelcz 043, nabyte na przełomie właśnie tych lat. Samochody spokojnie służyły nam do początku lat 90.

bus2bus3

W 1991r. został nabyty drogą kupna autobus marki TAM ASJ500. Pierwsze auto, które miało silnik zamontowany w tylnej części karoserii. Na pewno przekładało się to na większy komfort oraz cisze w 45-osobowej kabinie pasażerskiej.

bus4

W 1992r. do taboru dołączył autobus marki Autosan H9-21. Był on dużo lżejszy niż wcześniejsze “Ogórki” oraz bardziej zwinny lecz miało swoje lepsze i gorsze strony. Zapisał się w historii jako najmniejszy pojazd, ponieważ miał 42 miejsca siedzące.

bus5

W 1995r. wystartowaliśmy do przetargu, który dotyczył sprzedaży autobusu marki Autosan H10-11.

Udało się kupić jeden z wystawionych egzemplarzy. Był to pierwszy autobus w firmie z pneumatycznymi drzwiami przednimi i posiadał 47 miejsc siedzących. Zastąpił on poczciwą H9, która później została sprzedana.

bus6

W 1997r. firma przestała istnieć pod nazwą STOKERS, natomiast przedsiębiorstwo funkcjonowało dalej jako Przewozy Autokarowe. W taborze został już tylko jeden autobus, czyli wspomniana H10. Autosan to jeden z najdłużej i najgodniej służących nam autobusów, ponieważ przemierzył Polskę wzdłuż i wszerz. Pomimo wielu konserwacji i odbudowy nie dało się zatrzymać postępującej korozji, która w Autosanach była bardzo powszechna. Autosan działał w firmie równe 10 lat.

bus7

W 2005r. sprowadziliśmy z Holandii autobus marki DAF Jonckheere. Autokar wysoko pokładowy, posiadający 50 miejsc pasażerskich, z wysokiej klasy wyposażeniem. Za granicą służył jako środek transportu osób niepełnosprawnych z zespołu muzycznego De Tower-Snörr’n.

W naszej firmie autobus działa do dnia dzisiejszego i uchodzi za najbardziej udany i bezawaryjny samochód w historii. Poniższe zdjęcia zostały zrobione w dzień przyjazdu do Polski i tak właśnie wyglądał po przejechaniu ponad tysiąca kilometrów.

bus8

Rok 2013 przyniósł nowe pomysły na turystykę autokarową. Postawiliśmy na rozwój firmy. Po 16-tu latach funkcjonowania firmy bez nazwy własnej, postanowiliśmy wrócić do dawnej nazwy: STOKERS. Chcemy z każdym kolejnym dniem tworzyć dalsze rozdziały historii naszego przedsiębiorstwa, ponieważ podróżowanie to nasza pasja…